Returrätt

Returer och reklamationer

Vi följer konsumentköplagen och beställningar som är gjorda via vår hemsida har ångerrätt och kan returneras till oss inom 14 dagar, räknat från den dag du mottagit varan och du som kund får då pengarna tillbaka, alternativt byta till en annan vara. Observera att returrätten/ångerrätten endast gäller om du inte har beställt en produkt som skapats särskilt efter din specifikation, önskemål eller en tydlig personlig prägel. Alla varor med en leveranstid på över 3 veckor räknas som en sådan vara och kan därför inte returneras. Meddela oss via mail eller telefon ordernummer, kontaktuppgifter och om du vill byta eller lämna tillbaka din vara så återkommer vi till dig. När returen är godkänd från oss får du en retursedel till din angivna mailadress som du fäster på din vara och sedan returnerar till oss. Tänk på att emballera din vara som den var när du fick den. Återbetalningen för din vara minus returfraktkostnaden (som du som kund får bekosta) regleras via Klarna så fort din retur har anlänt till vårt lager. Observera att du som kund får stå för returfrakten tillbaka till oss. Kostnad för returfrakt, gäller alla länder (Sverige, Norge, Danmark och Finland) är 595 SEK för varor som levereras till tomtgräns/port och 295 SEK för varor som skickas till ombud. 

Vid retur står du risken för varan och det är därför mycket viktigt att varan returneras i en oskadad originalförpackning och att alla eventuella lappar och manualer också skickas med. Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten ursprungligen var förpackad i. Om varan är hanterad i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att prova varan förbehåller vi oss rätten till att använda ett värdeminskningsavdrag, med hänvisning till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i Sverige.

Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 14 dagar. En retur till oss tas alltid om hand och kastas ej. Vi ser till att någon annan får glädje av din returnerade vara. 


Du som konsument har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet, dock inom skälig tid från att ett fel upptäckts. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. Trosa Möbler förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Vid reklamation, använd vår retursedeln som du får när du kontaktar vår kundtjänst. Observera att Trosa Möbler inte har möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. Vi gör en bedömning då vi tagit emot varan och kontaktar dig då för vidare information. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.